De eerste kistjes Betuwse kersen zijn op dinsdag 4 juni 2019 geveild voor het goede doel. De opbrengst was boven verwachting: er is in totaal maar liefst €3040,- opgehaald voor Stichting HeartSafe Tiel. Zij kunnen met dit geld onder andere een AED plaatsen in Wadenoijen.

Het allereerste kistje kersen van de koude grond werd gister in ontvangst genomen door burgemeester Hans Beenakker. “Ik vind het een mooie traditie, dus ik blijf dit graag doen”, zegt Beenakker. “Het zijn immers de lekkerste kersen van het land.” De burgemeester stond dit kistje vervolgens af voor de veiling. Alleen het eerste kistje werd per opbod geveild, met een startbedrag van €600,-. Uiteindelijk was Wimco Groenendaal van Groda A.G.F. b.v. de hoogste bieder met een bod van €1600,-. Hier mee was het bedrag van vorig jaar, ongeveer €600,-, meteen ruimschoots overtroffen.

Overige kistjes
Vervolgens werden er nog negen kistjes bij afslag geveild. Het startbedrag was €200,- en dit liep langzaam af.

Eindbedrag
Het streefbedrag was €1.850,- omdat dat de kosten zijn voor het plaatsen van één AED. Maar in totaal is er dus ruim €3.000,- opgehaald voor Stichting HeartSafe. “Wij zijn hier ontzettend blij mee”, vertelt penningmeester Bianca Looyschelder-De Weerd nadat ze de cheque in ontvangst heeft genomen. “Het bedrag is boven verwachting en hier kunnen we ontzettend veel mee doen.”

Startsignaal verkoop Betuwse kersen
Na de veiling startte de verkoop van de Betuwse kersen in het hele land. Om de regio én het Betuwse streekproduct bij de consumenten meer onder de aandacht te brengen, worden de kersen de aankomende weken gepromoot bij een groot aantal supermarkten, zoals Hoogvliet, Deka Markt, Dirk van den Broek en Aldi (grotere vestigingen). De promotie wordt ondersteund met een aantal aantrekkelijke prijzen die consumenten kunnen winnen, zoals een vijftal gratis hotelarrangementen bij Van der Valk Hotel in Tiel. De prijswinnaars ontvangen hun prijs tijdens het Fruitcorso in Tiel, op zaterdag 21 september.

Van IJzendoorn Marketing Advies verzorgt de PR & Marketing van het streekproduct ‘Betuwe Kers’.