2020 is een bijzonder jaar geweest voor iedereen. Met de komst van het coronavirus stond dit jaar voornamelijk in het teken van social distancing. Contactmomenten gingen veelal digitaal en daardoor moesten we creatiever dan ooit zijn. Waar videoplatforms begin dit jaar voor een groot deel van de mensen onbekend was, zijn deze applicaties nu niet meer weg te denken en zijn ze ruimschoots ingezet. Het coronavirus heeft geleid tot nieuwe gespreksonderwerpen, strategieën en diverse veranderingen op het gebied van social media. Welke trends verwachten we in 2021? Wij zetten een aantal social mediatrends op een rij.

Persoonlijke benadering

De algemene boodschap van organisaties is in 2021 niet meer het belangrijkste voor ontvangers. Persoonlijkheid zal anno 2021 nog belangrijker worden dan het al was. Het draait om verbinding tussen elkaar en het opbouwen van een echte relatie. Als bedrijf en individu zul je je meer moeten laten zien wil je betrokkenheid creëren voor jouw merk.

Platformen ontwikkelen zich in hard tempo

Verschillende platformen ontwikkelen zich steeds sneller en sneller. Bewegend beeld (video) komt hierbij nog meer om de hoek kijken. Denk ook aan livestreams op platformen als LinkedIn of Youtube. Dit vraag om de nodige vaardigheden.

Social media als inspirator

Inspiratie is in de coronatijd nog belangrijker geworden. Consumenten binden zich minder snel aan een product of dienst vanwege de onzekere tijd waar zij zich in bevinden. Iedereen is voorzichtig. Daarom is het extra belangrijk om een relatie op te bouwen, hen te inspireren en zekerheid te bieden. Terug naar de basis en meer aandacht voor de eigen, vertrouwde omgeving.

Meer social shopping

We moeten allemaal zoveel mogelijk thuis blijven en geven weinig geld uit aan vakanties of andere uitjes. Hierdoor blijft er meer geld over en wordt er meer online gewinkeld. Webshops waren al bekend, maar steeds meer gebruikers ontdekken ook mogelijkheden via social media zoals Facebook of Instagram Shopping. Heb jij een webshop? Koppel deze met jouw socialkanalen en creëer zo een extra verkoopkanaal.

Bereik verhogen door inzet van influencers

Influencers hebben een groot netwerk, waardoor zij meer bereik voor jou kunnen creëren. Waar influencers afgelopen jaar ook al booming waren, is dit een trend die zich in 2021 ook doorzet. Het is wel belangrijk dat je influencers inzet die een soortgelijke doelgroep hebben als jij, zodat je de juiste klanten aantrekt.

Ook in coronatijd blijft content belangrijk

Helaas zal corona in 2021 nog steeds onder ons zijn en dit zullen we ook merken op social media. Het is belangrijk om hierop in te blijven spelen. De coronacontent heeft alles te maken met de zogenoemde 4 C’s: community, cleanliness, compassion en contactless.

Lokalisering van content en canpagnes

Er is een groot overschot van content op de diverse socialmedia-platformen. Het wordt dus steeds lastiger voor merken om relevant te zijn, maar ook voor de netwerken zelf om de aandacht van het publiek vast te houden. Context is dan cruciaal. En die context, is vaak jouw lokale omgeving. Vandaar dat we een duidelijke ontwikkeling zien in de inzet van socialmediamarketing richting lokalisering.

Uiteraard gaat dit met name op voor retailmerken, die ook nog eens lokale fysieke aanwezigheid hebben. Advertenties met store traffic als doelstelling, zoals de Facebooks winkelbezoek-ads, worden daarom steeds vaker toegepast.

Ben jij benieuwd welke trends jij het beste in kunt zetten om meer succes te behalen op social media in 2021? Wij adviseren je graag. Neem contact met ons op voor meer informatie.